Maximilian Schmitt

Maximilian Schmitt ontdekte zijn liefde voor muziek als koorknaap van de Regensburger Domspatzen. Hij studeerde zang aan de Berlijnse Universität der Künste en maakte in 2005 en 2006 deel uit van het Young Ensemble van de Bayerische Staatsoper. Hij maakte intussen zijn operadebuut als Tamino in Die Zauberflöte aan het Salzburger Landestheater. Van 2008 tot 2012 was hij vast lid van het Nationaltheater Mannheim en vorig seizoen maakte hij zijn debuut bij onder andere de Wiener Staatsoper.

Eind 2012 maakte Schmitt zijn debuut in de Amsterdamse Opera. In René Jacobs productie van Die Entführung aus dem Serail met de Akademie für Alte Musik Berlin zong hij de rol van Belmonte. Op het concertpodium werkte Schmitt samen met onder andere het Scottish Chamber Orchestra, het WDR Sinfonieorchester, het Tonhalle-Orchester Zürich, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, de Wiener Symphoniker, het Cleveland Orchestra en het Leipzig Gewandhausorchester. Hij is ook regelmatig te gast bij de Parijse orkesten en werd uitgenodigd door dirigenten als Franz Welser-Möst, Andrew Manze, Daniel Harding, Thomas Hengelbrock en Fabio Luisi.

Schmitt had de eer het podium te mogen delen met Claudio Abbado op het Lucerne Festival en in de Accademia di Santa Cecilia in Rome. Vorig seizoen was hij te gast op het Zermatt Festival en het Schleswig-Holstein Musikfestival. Hij onderhoudt een nauwe samenwerking met Philippe Herreweghe waardoor hij een brede variëteit aan repertoire kan tentoonspreiden.

Met pianist Gerold Huber trad Schmitt op in het Concertgebouw van Amsterdam, in de Kölner Philharmonie en in Wigmore Hall. Het duo nam voor het label Oehms liederen van Schubert en van Robert en Clara Schumann op. De discografie van Schmitt omvat ook Haydns Die Schöpfung (Freiburger Barockorchester/René Jacobs), Bachs Mattheüspassie (Gewandhausorchester/Riccardo Chailly) en Dvoraks Stabat mater (Antwerp Symphony Orchestra/Philippe Herreweghe). 

www.maximilianschmitt.com